Mezi společností BusLine KHK s.r.o., IČO: 05666449, jako zaměstnavatelem, („společnost BusLine KHK s.r.o.“) a dvěma odborovými organizacemi působícími u zaměstnavatele - ZO OS DOSIA pro Bus Line KHK, IČO: 07683642, („ZO DOSIA“) a Základní organizací Svazu Odborářů Služeb a Dopravy BUS, pobočný spolek, IČO: 21433941, („ZO SOSAD“) probíhá kolektivní vyjednávání.
Vedení společnosti BusLine KHK s.r.o. se neztotožňuje s obsahem dalšího ze série negativních článků, který dne 10. března 2025 zveřejnil na stránkách sosad.cz jako autor pan Jindřich Berounský, pod názvem „Podnět Státnímu úřadu inspekce práce a stávková pohotovost jako odpověď odborů vedení BusLine“.
Dovolujeme si proto tímto reagovat na zveřejněná nesprávná, nepřesná a zavádějící tvrzení uvedená ve zmíněném článku.
Účelem kolektivního vyjednávání je nalézt rovnováhu mezi potřebami zaměstnanců a možnostmi a požadavky společnosti BusLine KHK s.r.o., jako zaměstnavatele. V případě autobusové dopravy je třeba brát v úvahu i veřejný zájem. Autobusová doprava je důležitou součástí veřejné infrastruktury, přičemž její hladký chod závisí i na spokojenosti řidičů autobusů, kteří mají za úkol zajišťovat pravidelný a bezpečný převoz cestujících. Společnost BusLine KHK s.r.o. však musí zajišťovat autobusovou službu v rámci podmínek, jež byly vysoutěženy v rámci dlouhodobých smluvních ujednání. To se může dostat do rozporu s požadavky jejích zaměstnanců na vyšší mzdy a/nebo výhodnější pracovní podmínky.
Společnost BusLine KHK s.r.o. se vždy snaží pro své zaměstnance zajistit co možná nejlepší pracovní, finanční i sociální podmínky pro jejich práci v autobusové dopravě, přičemž klíčovou podmínkou je kvalitní zázemí pro naše řidiče. V loňském roce proto došlo k řadě rekonstrukcí zázemí pro řidiče, tzv. šoférek, a dalších prostor pro naše zaměstnance napříč naší skupinou společností, kdy v tomto duchu je společnost a celá skupina rozhodnuta pokračovat i v roce 2025.
Společnost BusLine KHK s.r.o. se i nadále podílí na zajišťování ubytování pro nově příchozí řidiče i stávající řidiče, kteří se ocitli v tíživé životní situaci, ať už formou vybavení bytu, úhradou kauce, úhradou nájemného nebo i jinými prostředky.
Stejně jako v loňském roce, tak i v letošním jsou připravovány akce pro naše zaměstnance a jejich rodinné příslušníky, ať už se jedná o společenské akce u příležitosti životních a pracovních výročí, zájezdy dle požadavku jednotlivých středisek za kulturou či sportem.
V rámci kolektivního vyjednávání dosud nedošlo k dohodě na finálním obsahu kolektivní smlouvy. Společnost BusLine KHK s.r.o. má povinnost nadále zajišťovat řádný provoz autobusové dopravy a další činnosti dle uzavřených smluv s obchodními partnery, a proto vedení společnosti BusLine KHK s.r.o. přistoupilo k zatímní úpravě práv a povinností svých zaměstnanců vydáním vnitřních předpisů a dalších opatření, u kterých se předpokládá, že ve většině budou po úspěšném ukončení kolektivního vyjednávání nahrazeny kolektivní smlouvou.
Jelikož nebylo doposud dosaženo úspěšného ukončení kolektivního vyjednávání, vydala společnost BusLine KHK s.r.o. mzdový předpis, kterým byl navýšen výkonový tarif pro řidiče autobusů. Základní tarif za činnosti mimo řízení, včetně odbavování cestujících a úklidu, a dále také odměna za čekání byly navyšovány od 1. července 2024 v souladu s Nařízením vlády č. 589/2006 Sb., kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě, v platném znění.
O tom, že na dobu, nežli dojde k uzavření kolektivní smlouvy, bude vydán mzdový předpis, aby byla zaručena práva zaměstnanců, byly obě odborové organizace řádně informovány při kolektivním vyjednávání. Textace mzdového předpisu vychází ze znění poslední kolektivní smlouvy a byla odborovým organizacím poskytnuta v plném rozsahu. K obsahu tohoto mzdového předpisu jsme od odborových organizací neobdržely žádné písemné vyjádření. Jakmile dojde k uzavření kolektivní smlouvy, bude tento mzdový předpis kolektivní smlouvou nahrazen. Nelze však ponechat zaměstnance bez kolektivní smlouvy a bez mzdového předpisu.
K poznámce týkající se odmítnutí zvýšení výkonového i základního tarifu řidičů autobusů ze strany společnosti BusLine KHK s.r.o. uvádíme, že výše uvedená ve mzdových předpisech reflektuje stávající tržní podmínky a je nastavena s ohledem na konkurenční prostředí v autodopravě. Společnost BusLine KHK s.r.o. jedná s Královéhradeckým krajem o uzavření dodatku ke stávající smlouvě, jehož předmětem by měla být kompenzace zvýšených nákladů za čekání mezi spoji společnosti BusLine KHK s.r.o. V současné době tak společnost BusLine KHK s.r.o. hradí tento rozdíl z vlastních finančních rezerv.
K poznámce týkající se linek 671900 Rokytnice nad Jizerou – Jablonec nad Nisou – Praha a 671370 Liberec – Jičín – Hradec Králové uvedené v článku uvádíme, že tvrzení obsažená v článku jsou nepřesná a zavádějící. U obou těchto linek, ostatně jako i u ostatních linek, je jízdní doba od začátku do konce spoje počítána do poslední minuty přesně dle jízdního řádu předepsaného objednatelem služeb společnosti BusLine KHK s.r.o., včetně přistavení, odstavení, přejezdů i manipulací (tj. 5 minut před začátkem spoje, v odůvodněných případech prodloužených na 10 minut). V případě, že řidič autobusu na kterémkoli spoji nabere zpoždění a toto poznamená do DZVA, je mu toto zpoždění dispečerem uznáváno a započítáváno do času řízení (na místo čekání) a v případě, že jde o poslední spoj dne, je takové doložené zpoždění zohledněno navýšením délky směny příslušného řidiče.
Vedení společnosti BusLine KHK s.r.o. zdůrazňuje, že pokud na některých linkách došlo prostřednictvím změn jízdních řádů ke zkrácení jízdních dob, rozhodně nešlo o vůli společnosti BusLine KHK s.r.o., jako dopravce, ale o vůli objednatele služeb společnosti BusLine KHK s.r.o., který sledoval záměr zajistit přípojné vazby a eliminovat podjíždění jízdních řádů a zbytečné čekání na odjezdy autobusů. V případě, že by takové změny jízdních řádů vedly ke zpoždění dané linky, příslušným řidičů autobusů je takové zpoždění dispečerem uznáváno a započítáváno. V článku zmíněná linka 671900 je ve vztahu ke společnosti BusLine KHK s.r.o. zcela irelevantní, jelikož dopravu na této lince zajišťuje výhradně společnost BusLine Express s.r.o., a to na základě licence. Společnosti BusLine Express s.r.o. se kolektivní vyjednávání mezi společností BusLine KHK s.r.o. a odborovými organizacemi ZO DOSIA a ZO SOSAD nikterak netýká.
Vedení společnosti BusLine KHK s.r.o. pociťuje určitou nevoli zejména odborové organizace ZO SOSAD k aktivnímu přístupu při kolektivním vyjednávání, kdy je to společnost BusLine KHK s.r.o., která iniciuje jednání kolektivního vyjednávání a připravuje podrobné návrhy a textace. Ze strany ZO SOSAD bylo kolektivní vyjednávání vedeno neodborně, bez znalosti věci, nesmyslně agresivně, kdy na úvodní kolektivní vyjednávání se zástupce ZO SOSAD, pan Berounský, dostavil s více než půlhodinovým zpožděním.
Vedení společnosti BusLine KHK s.r.o. k poznámce o odchodu 3 zaměstnanců uvádí, že pokud dochází k jakýmkoliv odchodům zaměstnanců, je to vždy v souladu se zákoníkem práce, přičemž společnosti BusLine KHK s.r.o. nepřísluší blíže komentovat jakákoli skončení pracovních poměrů.
Vážíme si našich zaměstnanců a nastavujeme pracovní a finanční podmínky v souladu se situací na trhu práce a podmínkami v oblasti dopravy, které byly vysoutěženy a nastaveny v souladu s požadavky objednatelů autobusové dopravy. V rámci kolektivního vyjednávání je třeba dosáhnout vzájemné rovnováhy a nelze akceptovat požadavky, kterým nemůže společnost s péčí řádného hospodáře dostát.
Ing. Radka Janáčková
Ing. Pavel Tomšů
jednatelé společnosti BusLine KHK s.r.o.